30 Ocak 2010 Cumartesi

VietNam'dan Anılar - Dalat Gezisi

Dalat'ta sadece 1,5 gün kalacak olmam sebebiyle, ilk gün için günübirlik bir tur programına katıldım. Lonely Planet'ten bularak yerleştiğim otelin lobisinde beni almaya gelecek arabayı beklerken fotoğraf makinem için Duracell pil almam gerektiğini hatırladım (başka markalar makinenin açılmasını bile sağlayamıyor). Aslında şarj edilebilir Nikon pillerimi kaybetmemiş olsaydım, böyle bir sorunum olmazdı. Neyse sonuçta şansımı denemek için otelin sahibine sorarak onun tarif ettiği dükkanı bulmak hedefiyle dışarıya çıktım. Böylece şehirde ilk gördüğüm yer aşağıdaki resimde görülen çarşı kısmı oldu.Dalat, Vietnam

Çarşıda en az 3-4 yer dolaştıktan sonra, Vietnam'da Duracell pil bulmanın ne kadar zor olduğunu (en azından büyük şehirler hariç) öğrendim ve ne olur ne olmaz yedek olsun diye bulduğum X marka pillerden 5, 6 adet aldım.

Otele döndükten bir 5 dk kadar sonra tur minibüsüne binerek Dalat gezisine başladım. Turun ilk durağı, Vietnam'ın son kralı (imparatoru) Bao Dai'nin yazlık evlerinden biri olan "Bao Dai Sarayı" idi. Küçük bir çam korusu ile çevrili, 25 odalı saray 1933 yılında inşaa edilmiş. Oldukça sade bir yapıya (modern fransız stili) sahip olmakla birlikte fransız stili küçük bahçeleri ve içindeki değişik dönemlerden kalma sanat eserleri ile görülmeye değer.
Bao Dai Summer Palace, Dalat, Vietnam

Sarayın içindeki odalardan birinde, küçük bir ücret karşılığında kral, kraliçe ya da prenses gibi giyinerek tahtta fotoğraf çektirmek mümkün. Bu aktivite sarayı gezmeye gelen gerek yerli, gerekse yabancı turistler arasında oldukça popüler.

Sarayın etrafındaki koruda bir cafe, piknik yapılacak masalar, çocuklar için çocuk parkı ve pony binme alanı var. Ayrıca aynı prenses adalarında gezer gibi koruda faytonla dolaşabiliyorsunuz. Tabi turların süresi çok daha kısa. Benim en çok ilgimi çeken görüntülerden biri de aşağıdaki resimde görülen sembolik olarak yapılmış cicili bicili kulübeler oldu.

Bao Dai sarayından sonra yine minibüsümüze binerek, büyük bir Budist eğitim ve meditasyon merkezi olan ve Truc Lam Manastırı'na gittik. Manastıra aynı zamanda teleferik ile de ulaşmak mümkün. Tabi bizde turistlik vazifemizi tam yerine getirebilmek için Manastıra girmeden önce bir teleferik turu yaptık.

Vietnam'da kaldığım süre boyunca bir sürü pagoda ve manastır gördüm ama gerçekten Dalat'taki manastır benim gördüklerim içinde en güzellerinden biri. Bence mutlaka görülmesi gerekenlerden.

Sonradan öğrendiğime göre manastırın bahçesindeki kulede bulunan çan 1,98 m boyunda ve 1,1 ton ağırlığındaymış. Ayrıca manastır Tuyen Lam gölünün tepesinde olduğundan muhteşem bir göl manzarası var.

Sonraki durağımız Datan La şelaleleriydi. Şelalenin seyir teraslarına inmek için yokuş aşağı yürümek istemeyenlere bir de rollercoaster hizmeti var. Sürücü tarafından bir fren mekanizması tarafından kontrol edilebilen tek kişilik araçlarla, döne döne raylarn üzerinden aşağı inmek süper eğlenceli. Üstelik fazla uzun süreli olmamak kaydıyla aracı durdurarak fotoğraf çekmek de mümkün olabiliyor. Ben denedim.

DatanLa Waterfalls, Dalat, Vietnam
Şelaleden ayrılma vakti geldiğinde hava tekrar muson yağmurları döneminde olduğumuzu hatırlattı ve bardaktan boşanırcasına yağar yağmur eşliğinde 30 dk kadar rollercoaster sırası bekleyerek; yine yağmur altında raylı arabalarla yukarı çıktık. Bu arada ben panik içinde cep telefonumun olmadığını farkettim. Nerde ve ne zaman kaybetmiş olabilirim diye uzun uzun düşündükten sonra, Bao Dai Sarayının bahçesinde kraliçe kıyafeti ile fotoğraf çektirme maceramda, yabancı dil sorunu yüzünden yaşadığım kaotik durum ve birden bana yardım etmek niyeti ile etrafımı saran 4, 5 kişi aklıma geldi. Kanıtlayamamakla beraber bu tarz hırsızlık olaylarının Vietnam'da çok sık olduğunu bildiğim için cep telefonumun o sırada çalındığını sanıyorum.

Dalat'a gidince gezilen yerlerden biri de, özellikle balayı çiftlerinin gözdesi olan Aşk Vadisi (Thung Lung Tinh Yeu). Burası 242 hektarlık alanı kaplayan, aslında Belgrad ormanları gibi, yürüyüş yollarının ve piknik yerlerinin olduğu ağaçlık bir vadi parkı. Bu adı nasıl almış bilmiyorum ama adına yakışır şekilde, kalp biçimli havuzları ve çiftlerin romantik kano turları yapabileceği büyük bir gölü var. İsmine rağmen aşağıdaki havuzu gördüğümde kendimi gülmekten ve Vietnam'lılar çok romantiklermiş diye düşünmekten alıkoyamadım.

Valley of Love, Dalat, Vietnam

O kadar gezip gezip Büyük Buddha'yı görmeden olmazmış... Günübirlik turumuzun son durağı, Van Hanh Pagodası ve hemen girişin yanındaki görkemli beyaz buddha heykeliydi. Heykel 25 m yüksekliğinde ve yaklaşık 60 ton ağırlığında. Heykelde, Buddha Vietnam'lılar için özel bir yeri olan, saflık, sadakat ve gelecek için iyimserliği sembolize eden Nilüfer çiçeğinin üzerine oturtulmuş.
Tur otobüsü şehir merkezine dönünce, tura katılanlarlardan Malezyalı iki turist ile, biraz da merkezde gezmeye karar verdik. Önce, aşağıdaki resimde görülen 1931 yılında inşaa edilmiş katedrali gezdik.

Dalat Cathedral, Dalat, Vietnam
Sonra da, kadın bir mimar tarafından yapılmış olan ve çılgın mimarisi sebebiyle "Crazy House" (Hang Nga Guesthouse) olarak adlandırılan; masal dünyası şatoları benzeri evi görmeye gittik. Ev ilk bakışta büyük bir ağacın tepesine oturtulmuş gibi görünüyor ve aralarda hayvan zürafa, örümcek gibi dev hayvan figürleri dikkat çekiyor. Evin hem mobilyaları, hem de dış görünüşü gerçekten farklı ve bir o kadar da çılgın. Aslında ev 1990'larda müze gibi gezilmek üzere halka açılmış ama evi tasarlayan mimar hala tam olarak hayalindeki evi tamamlayamamış sanırım. Çünkü bugün bile eve yeni eklemeler yaparak mimarisini değiştirmeye devam ediyor.

Ve işte bu çılgın evden resimler.

Crazy House, Dalat, Vietnam

Arada bir iki yeri atlamış olmama rağmen oldukça uzun ve bol resimli bir yazı oldu. Bu kadar yer gezdikten sonra hemen otele döndüğümü sananlar varsa yanılıyorlar. Onun yerine merkezde kurulan açık pazara giderek biraz da alışveriş yapalım dedik Malezyalı yeni arkadaşlarımla. Ama bu konuda anlatacak fazla birşey yok. Bol bol para harcadım.